造化三神 − 思うと考える Three Gods of Creation – Feel and Think

 ※ English version is after Japanese version.

 今日は造化三神、つまり天の御中の神(ウ)高御産巣日の神(ア)神産巣日の神(ワ)と、思う考えるという私たちの心の働きに関する言霊学上の説明になります。このことを知っていると直ぐに役立つというものではありませんが、心の働きのベースになるものですから何かの参考にして頂ければと思います。

 以前の投稿「性命双修」及び「コトタマの基礎(ココロの先天構造)」で言及しましたように、言霊母音アイウエオ、半母音ワヰウヱヲは私たちの心の宇宙の次元を示すものです。その中で今日はウアワの3言霊を取りあげることになります。古事記の神名天の御中の神は、心の宇宙の中心で全ての意識活動の元となっている主体という意味です。私たちの心の最初の蠢(うごめ)きです。これが言霊です。

 言霊によって蠢き始めた私たちの心は、次に蠢く原因となった事物が何かを探ろうと働き始めます。その瞬間、探ろうとする主体である自分と、探られる対象である客体とに分かれます。言霊と言霊による主客の分離です。「一、二を生じ、二、三を生じ、三、万物を生ず」(老子)の一から三までの過程です。このことを逆方向に捉えれば、言霊が蠢き始めたその時にはまだ主客の分離が行われていないということになります。禅でいう「一枚」の状態です。

 以上を了解して頂いた上で、思う考えるとの違いは何かということについて説明します。まず考えるから。考えるという心の働きはアワの分離、すなわち主体と客体が起立したところから始められる意識活動です。その前段階の言霊が蠢くフィールドは捨象されています。考えの材料は主体である自分個人の経験知識ということになります。一方、思うという心の働きは心の宇宙と一枚である言霊のフィールドを感得して行われるものです。このことを島田先生は「思うとは宇宙が考えること」と表現されました。考えるのはロジックの世界、思うのは直感の世界と言えるかも知れません。

 今日は造化三神と、思うことと考えることとの違いについて書いてみました。いつか具体的な例を挙げながらもう少し分かりやすく説明してみたいと思います。

 それではまたお会いしましょう。

Today, I would like to give you an explanation of the workings of our minds, which are represented by the three gods of creation, namely, AMENO MINAKANUSHI (Kototama U), TAKAMI MUSUBI (Kototama A), and KAMI MUSUBI (Kototama WA). It is not immediately useful to know this, but it is the basis of the workings of the mind, so I hope you will find some interest.

As I mentioned in my previous posts, “SEIMEI SOUSHU” and “The Basics of Kototama (The Inherent Structure of the Mind)”, the vowel A I U E O and the semivowel WA WI U WE WO are the cosmic dimensions of our mind. Among them, today we are going to focus on the three Kototama U A WA. The God AMENO MINANANUSHI(Kototama U) in the Kojiki means the entity at the center of the mind’s universe that is the source of all conscious activity. He is the first stirring of our mind.

Our mind, which has been stirred up by the Kototama U, begins to work to find out what the thing that caused the stirring is. At that moment, the mind is divided into two parts: you, the subject to search for, and the object to be searched for by you. This is the separation of the univers of mind into subject and object through Kototama “A” and “WA”. This is the process of “one to three” in Lao Tzu’s statement, “One creates two, two creates three, and three creates all things”. If we take this in the opposite direction, it means that the separation of the subject and object has not yet taken place at the time when Kototama U begins to stir. In Zen, this is the state of “one piece”.

Now that you understand the above, let me explain what the difference is between feeling and thinking. Let’s start with thinking. Thinking, one of the work of our minds, is an activity of consciousness that begins with the separation of the A and WA, i.e., where the subject and the object stand up. The field in which the preliminaries, the field in which the spirit of Kototama U wriggles, is discarded. And so the material for thinking is one’s own personal experience and knowledge. On the other hand, the another work of the mind, called feeling, is done by sensing the field of Kototama U, which is one piece of the universe of the mind. Dr. Shimada described this as “Feeling is the universe thinking”. You could say that thinking is the world of logic and feeling is the world of intuition.

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